Expedice aneb druhý dech

Autor: RC.305
Sekce: Historie
Zdroj: Michal Nováček
Vydáno dne: 28.09.2009


ExpedicePo jisté době útlumu (sám si namlouvám, že způsobený tzv. krizí středního věku) mého RC autíčkáření přišel čas porozhlédnout se, co dál. Jistotou bylo pouze to, co jsem se svými kluky neopustil po celou dobu, a to ježdění s Mini-Zetkami v našem malém přeszimním toušeňském seriálku, které nás jakž-takž udržuje v kondici a kde zápolíme o nějaké ty cenné trofeje v podobě žvýkaček a gumových medvídků.

Po delším hledání inspirace na internetu jsem několikrát narazil a s velkým zájmem přečetl články a diskuze věnované expedicím. Po důkladném pročtení stránek fóra RC4x4 a po zvážení všech pro a proti bylo rozhodnuto! Přispělo k tomu i přání mého staršího kluka, že by raději něco terénního. Vzhledem k tomu, že i můj mladší kluk už unese vysílačku a umí s ní kroutit a též vzhledem k tomu, že vhodný terén k expedičnímu řádění se nachází v blízkém okolí našeho obydlí, vlastně hned za dveřmi, jde o správnou volbu. Vyhovuje mi i současná filozofie expedičního ježdění - pohodové poježděníčko spojené s procházkou (i docela dlouhou) na zdravém vzduchu, v případě organizované akce okořeněné o setkání s podobně postiženými a případně proložené nějakou dovednostní soutěží.

Na expedičním ježdění jsou mi však blízké i jiné věci - nejde o pouhé sestavení auta z krabice. Jistě, často mohutným úpravám či tuningu podvozku se nevyhnou ani ostatní kategorie, ale zde přibývá navíc možnost dalšího vyšperkování auta různými doplňky. Tohle je ta správná omáčka, ať už jde o osvětlení, nosič na střechu, naviják, lana, dále např. krabice na nářadí, lopata, kanystr, atd., atd., včetně možnosti vybavení interiéru. Prostě široké pole působnosti pro vymýšlení, vyřádění a vyčochnění. A to nemluvím o možnosti vyrobit si nějakou vlastní kastli, ať už úpravou původní, nebo zcela novou, takovou, která se vymyká běžné produkci modelářských firem. O úpravách podvozku či konstrukci svého vlastního se ani nezmiňuji, je to nasnadě a hodně pěkných příkladů najdete na výše zmiňovaném fóru i jinde po internetu.

Velkým plusem expedičního drandění je i ten fakt, že nejste prostorově ani časově omezeni potřebou kvalitního povrchu, což je u on-roudů trochu problém. Díky vybavení expedičních vozidel motory, bráno podle závitů, od standardní plechovky výše (obvykle v rozsahu 35-80 závitů či jejich střídavý ekvivalent), či použitím vhodného zpřevodování, je také v kombinaci se současnými vysokokapacitními akumulátory dosahováno znatelně delších dojezdových časů (a tím i delší zábavy).

V souladu s výše uvedeným jsem se proto též rozhodl založit 305. expediční skupinu, jejímiž členy jsou má maličkost a moji dva kluci. Zatím máme pouze jedno vhodné expediční vozidlo, a ještě k tomu rozsypané v krabici, ale nějak začít se musí (a sranda musí bejt ;) ). Ale zato už máme vlastní emblém... :) A vytvořit tyto stránky taky sebralo nějaký čas, takže se omlouvám, že jsem nesestavil ani ten blbej diferenciál. V nejbližších dnech to již hodlám napravit.


Tento dokument byl vytištěn ze stránek RC.305 na adrese http://rc.305.cz

© 2009 - Michal Nováček - minot@ur  |  Všechna práva vyhrazena - All rights reserved  |  Obsah - uvedení autoři a zdroje