Trocha historie aneb co bylo před High-Liftem

Autor: RC.305
Sekce: Auta
Vydáno dne: 20.11.2009


Pre- High-LiftPři shánění informací o High-Liftech jsem nemohl nenarazit na jejich předchůdce, tzv. Tamiya ladder chassis, pokud se jim tak dá říkat. Řekl jsem si, že by bylo škoda se o nich nezmínit - myslím, že budou pro mnohé z vás méně známým, ale o to zajímavějším pohledem do historie RC automodelové produkce firmy Tamiya. Tyto modely totiž patří k nejvíce ceněným a vyhledávaným sběratelským kouskům.

Jednoho při pohledu na tyto krásné modely napadají zvláštní pocity, pokud si uvědomíte, že některé z těchto modelů aut přišly na trh začátkem 80. let minulého století a kdo je staršího data narození, jistě si vzpomene, co se dalo v té době koupit u nás, i ve specializovaných obchodech typu Modelář - "Kulový! ..." slovy poručíka Hamáčka z Černých baronů.

Toyota Bruiser

Tamiya Toyota 4x4 Pick Up (58028)

Prvním ze "žebřiňáků" (ladder chassis), tedy modelem s rámovým podvozkem, byla Toyota 4x4 Pick Up (58028), která byla uvedena na trh v listopadu 1981. Jako první byl tento model vybaven třírychlostní převodovkou ovládanou třetím kanálem RC soupravy, osazena byla též raná verze tranzistorového elektronického regulátoru. Karosérie byla z ABS plastu, motor byl použit RS-540, rozvor kol byl 287mm.

Toyota Hilux

Toyota Hilux

Tamiya Blazing Blazer (58029)

Jako druhý byl v červnu 1982 vydán model Blazing Blazer (58029), který sdílel s předchozí Toyotou stejný podvozek. Aby se dosáhlo nižší ceny, kastle (opět ABS) nebyla tak detailně zpracována a místo elektronického regulátoru byl použit klasický mechanický. Odlišné byly též gumy, motor byl obyčejná 540ka, rozvor stejný - 287mm. S modelem se muselo jezdit opatrně, protože horní stříška / křídlo bylo dosti křehce uchyceno. Tento model patří též díky tomu, že v katalogu se objevil pouze dvakrát, mezi nejvíce ceněné sběratelské kousky.

Blazing Blazer

Blazing Blazer

Tamiya Toyota 4x4 Pickup Bruiser (58048)

Následníkem výše uvedených modelů aut byla Toyota 4x4 Pickup Bruiser (58048), vydaná v srpnu 1985. Podvozek byl výrazně přepracován, hlavní změnou bylo upravené listové odpružení, které na rozdíl od svého předchůdce bylo konečně funkční. Upravena byla i převodovka, jako motor byl použit RS-750. Rozvor byl zachován - 287mm. Bruiser je též velmi vyhledávaným modelem díky své propracované kastli.

Toyota Bruiser

Toyota Bruiser

Tamiya Mountaineer (58111)

Jako poslední z této řady modelů aut s třírychlostní převodovkou byl v roce 1993 vydán Mountaineer (58111), což byl recyklovaný Bruiser, s upravenou karosérií. Na podvozku a dalším vybavení byly provedeny víceméně kosmetické úpravy či vylepšení. Motor a rozvor zůstal zachován - RS-750 a 287mm. Po vydání tohoto modelu čekali příznivci žebřiňáků s tříkvaltem do roku 1996, kdy byl vydán první High-Lift Ford F-350.

Toyota Mountaineer

Toyota Mountaineer

Podvozky ladder chassis

Podvozek Tamiya 58028, 58029:

Podvozek 58028

Podvozek Tamiya 58048, 58111:

Podvozek 58048

Třírychlostní převodovka:

Převodovka Toyota Bruiser

Tímto krátkým historickým výletem a popsanými modely aut jsem doufám přispěl k vaší lehké osvětě, protože zvl. karosérie těchto modelů by byly velmi použitelné i v současné době pro expediční a scale modely aut. Musíme doufat, že i tyto se snad někdy dočkají nějaké reedice, protože jak jsem již naznačil, je po nich silná sběratelská poptávka, která šroubuje jejich cenu na aukcích pěkně vysoko.

- Zdroj článku - Tamiyaclub.com, Truckmodel.it -

- Obrázky - Zurru.de, Truckmodel.it -


Tento dokument byl vytištěn ze stránek RC.305 na adrese http://rc.305.cz

© 2009 - Michal Nováček - minot@ur  |  Všechna práva vyhrazena - All rights reserved  |  Obsah - uvedení autoři a zdroje