Co pohání elektromobily Tesla Motors

08.05.2015  |  Rubrika: Akumulátory  |  Autor: Michal Nováček  |  Přečteno 10262x  |  Komentářů: 0
Co pohání elektromobily Tesla MotorsMnozí jste jistě slyšeli o elektromobilech americké firmy Tesla Motors, jejíž vozidla patří ke špičce ve stále se rozšiřující skupině dopravních prostředků poháněných něčím jiným než spalovacím motorem. V současné době je nosným modelem firmy sportovně střižený liftback Tesla Model S. Nabídku doplňuje stále odkládaný CUV (crossover utility vehicle) Tesla Model X s předpokládaným dodáním počátkem roku 2016. Velmi zajímavá je konstrukce baterií sloužících k pohonu a napájení těchto elektromobilů.

Něčekejte nějaký hluboký rozbor, berte tento článek jednak jako zpestření obsahu těchto stránek a hlavně jako technickou zajímavost, která souvisí s tím, co známe z naší modelářské praxe. Nechci generalizovat, ale předpokládám, že většina z nás se spokojila s tím, že si se zájmem prohlédla fotky elektromobilů Tesla, přečetla technické údaje a víc do hloubky nešla, což se týká i konstrukce pohonné baterie. Přitom ta je hlavně díky použitým článkům docela zajímavá.

Tesla Model S

Pod pojmem pohonné baterie do takového elektromobilu si každý asi představí, že jde o nějaký speciální kousek, dělaný na míru. Přitom pohonné baterie do Tesel jsou skládány podobně jako třeba baterie do notebooků a základní stavební jednotkou jsou LiIon články velikosti 18650.

Panasonic LiIon 18650

V aktuálních modelech Tesla Model S jsou používány baterie o kapacitě 70 nebo 85 kWh. Na baterii 85 kWh se nyní podíváme blížeji, protože se jedná o zajímavá data:

  • Hmotnost baterie je 540 kg
  • Napětí baterie je cca 400V
  • Baterie obsahuje celkem 7104 ks LiIon článků velikosti 18650 v 16 modulech zapojených v sérii. Každý modul obsahuje 6 skupin zapojených do série, přičemž každá skupina je složená ze 74 článků zapojených paralelně; kontrolní výpočet 74x6x16=7104 ks článků.
  • Výrobcem článků je Panasonic a jedná se o modifikované LiIon články s nikl-kobalt-hliníkovou katodou, které jsou levnější na výrobu a váhově lehčí než běžné články stejné velikosti. Měly by obsahovat i látku snižující nebezpečí zahoření článku.
  • Výdrž baterie je garantována na 8 let a nelimitovaný nájezd, mimo přirozený úbytek kapacity
  • Pořádná baterie vyžaduje pořádný nabíječ ;) Standardní nabíječ vyžaduje zdroj 120 nebo 240VAC max. 10kW. Pro představu, jaká je rychlost nabíjení - z přípojky 120VAC/15A každá hodina nabíjení "přidá" 6km dojezdu, z přípojky 240VAC/50A pak 46km. Speciální 120kW rychlonabíjecí stanice budované Teslou (tzv. Supercharger Network) pak během 20 minut nabíjení "natankují" cca 240km dojezdu, během 30 minut "natankují" 320km dojezdu, přičemž 85 kWh baterii plně nabijí během hodiny.
  • Dojezd modelu Tesla Model S dle metodiky EPA je s touto baterií cca 426km
  • Baterie je u Tesly Modelu S umístěna v podlaze pod kabinou a chrání ji 6mm štít z titanu a hliníkové slitiny
  • Tesla Model S je konstruován tak, aby šla baterie rychle vyměnit. Tesla prezentovala automatickou výměnu baterie, která zabere necelých 100s.

Podvozek Tesla Model S s pohonem zadních kol; v prodeji je i varianta s pohonem všech kol. Baterie je ve formě plata přichycená ke spodní části podvozku:

Tesla Model S

Baterie Tesla Modelu S na montážním přepravníku:

Tesla Model S

Pokud se chcete podívat, jak vypadá rozebraná baterie 85kWh/400V z elektromobilu Tesla Model S, navštivte toto vlákno Tesla Motors Clubu.

Zajímavá jsou i další čísla, která souvisejí s počtem vyrobených elektromobilů Tesla a jejich vlivu na celosvětovou spotřebu článků velikosti 18650. Podle údajů z roku 2013 se za rok vyrobilo cca 660 miliónů cylindrických článků, převážně velikosti 18650. Do poloviny června 2013 Panasonic dodal jen samotné Tesle 100 milionů článků velikosti 18650. Oproti předpokladům z roku 2013 sice Tesla v roce 2014 prodala o cca čtvrtinu méně vozů (celkem 31655 ks), nicméně přes 10000 ks vozů prodaných za první čtvrtletí roku 2015 a tempo objednávek signalizuje další nárůst prodejů v tomto roce. S příchodem modelu Tesla Model X v roce 2016 se předpokládá navýšení prodeje obou modelů o dalších cca 15-20000 ks ročně.

Pokud se naplní výše uvedené předpoklady a čísla, může Tesla při střízlivém odhadu prodat příští rok cca 60000 ks vozů. To znamená, že jen u samotné Tesly se dá v roce 2016 očekávat potřeba cca 430 milionů ks článků velikosti 18650. Při porovnání s celkovým množstvím článků globálně dodaných v roce 2013 tak vyplývá, že produkce LiIon článků hlavně o velikosti 18650 se musí díky výrobě elektromobilů Tesla v nejbližší době minimálně zdvojnásobit. Nepočítaje v to další autovýrobce, kterým Tesla dodává baterie v prozatím malých množstvích (Toyota, Mercedes). Sama Tesla hodlá ve spolupráci s Panasonicem postavit do roku 2020 v Nevadě obrovský závod na výrobu baterií v ceně 5 mld. USD a s 6500 zaměstnanci, tzv. Gigafactory, který kromě pokrytí potřeby má umožnit i snížení ceny baterií o 30%:

Tesla Motors Gigafactory

Zajímavostí je, že Česká Republika obsadila v celosvětovém měřítku v roce 2014 čtrnáctou příčku s 23 ks prodaných elektromobilů Tesla Model S. Nejvíce se jich pochopitelně prodalo v USA - 16500 ks, druhé je Norsko - 4040 ks.

- Zdroje - Tesla Motors, Wikipedia - Tesla Motors, Wikipedia - Tesla Model S, Wikipedia - Tesla Model X, Green Car Reports - Will Tesla Alone Double Global Demand For Its Battery Cells? -

- Fotografie, obrázky - Tesla Motors, IBTimes - Tesla Gigafactory Heading To Northern Nevada; Why Reno Makes Sense -

Pridat.eu

Oznámkujte jako ve škole   |  Akt. známka: 1,00 / Počet hlasů: 1  |  1 2 3 4 5  

Štítky:
Tesla Motors Model S X Panasonic LiIon battery baterie

Nejnovější článek:
GMADE GS02 BOM TC 4WD Ultimate Trail Truck Kit (GM57000)

Související dokumenty:
WPL B-16 1/16 RC Rock Crawler Truck 6WD RTR & Kit (17.05.2018)
WPL C-24 1/16 RC Rock Crawler Truck RTR & Kit (17.05.2018)
DSYS slevy a výprodej (24.04.2018)
Horizon Hobby možná koupí Hobbico (30.03.2018)
WPL C14 1/16 RC Rock Crawler Truck RTR & DIY (17.02.2018)
WPL B-24 GAZ 1/16 4WD Offroad RC Military Truck RTR & DIY (21.12.2017)
DIY WPL B-1 1/16 4WD Offroad RC Military Truck (21.12.2017)
RC AST 2017 Tech - Honcho Jirky Ungra (17.12.2017)
RC AST 2017 Tech - Toyota Hilux Karla Lopaty (16.12.2017)
RC AST 2017 Tech - Defender D90 Jardy Kajzra (10.12.2017)
WPL B-1 1/16 4WD Offroad RC Military Truck (15.11.2017)
Traxxas TRX-4 vs. Axial SCX10 II - další srovnání modelů (11.09.2017)
ECX 1/12 Barrage Doomsday RTR (28.07.2017)
ECX 1/12 Barrage Scaler Brushed BTD Kit (28.07.2017)
Projekt Vanquish Ripper (23.07.2017)
FTX Outlaw, MHD Moab a VRX Racing Octane XL RTR (18.06.2017)
Redcat Everest Gen7 & Gen7 Pro 1/10 Off-Road Scale Truck (18.05.2017)
Helion Rock Rider 1/10 4WD RTR (01.05.2017)
FTX Outback Tundra, Treka a Ranger 4X4 1/10 Trail RTR Truck (18.03.2017)
Fotografie prototypu podvozku 3Racing Crawler EX (05.03.2017)
RGT 1/10 Rock Cruiser RC-4 RTR (25.02.2017)
Scale podvozek Xtra Speed Sentinel 1/10 (22.02.2017)
ECX 1/12 4WD Barrage Scaler RTR (05.02.2017)
Losi Rock Rey 1/10-Scale Rock Racer RTR (04.02.2017)
3Racing 1,9 Scale Machine - The Crawler EX (30.07.2016)
Ripmax koupil HPI Racing (03.06.2016)
Losi Baja Rey 1/10-Scale Desert Truck RTR (29.04.2016)
Amewi Extreme-2 4WD 1:12 Truck RTR (07.03.2016)
Změny v časopise RC cars v roce 2016 (29.12.2015)
Nostalgie čtrnáckrát zmenšená - Abrex uvádí RC Retro Cars (04.12.2015)
HPI Crawler King Ford Raptor RTR (20.11.2015)
Dromida Wasteland 1/18 Scale 4WD Desert Buggy a Truck (08.11.2015)
Superkondenzátory jako zdroj pro pohon modelu (31.07.2015)
Killerbody Garage Full Set (14.06.2015)
Superkondenzátory v RC modelářství (14.03.2015)
Expediční začátky v podání Tomáše Beránka (05.04.2013)
Twin Hammers na odpis - poslední šance k záchraně (22.03.2013)
Rok 2012 - Loučení se značkou Sanyo (08.12.2011)
RC modelářská Wikipedie spuštěna! (09.06.2011)
Hongkongský modelářský výrobce HobbyPro (30.11.2010)


DSYS - modelářská elektronika

RC OFFROAD - scale doplňky pro offroad expedice a trucktrial

Promodels.cz - Modely aut na dálkové ovládání

Translate
RC.305 na Youtube
Dotazník
Fotogalerie
Expedice "První sníh" 27.11.2010 - 21
Expedice
Počet zobrazení: 2070
Nejčtenější články
Data za poslední 3 měsíce
(30.07.2018, přečteno 328x)
(14.09.2018, přečteno 194x)
(31.08.2018, přečteno 137x)
(15.09.2018, přečteno 119x)
(10.09.2018, přečteno 113x)
(31.08.2018, přečteno 110x)
(12.09.2018, přečteno 110x)
(12.09.2018, přečteno 108x)
(31.08.2018, přečteno 102x)
(31.08.2018, přečteno 95x)
Poslední komentáře
Bude počasí na ježdění?
Vyplatí se nákup venku?
 

MZ-Racing - Internetový obchod s rádiem řízenými modely

Loops Model - RC4x4-shop.cz

RCauta.cz

Rubriky
Nepřehlédněte

RC AST - RC Adventure Scale Trophy

Rozsviťte své auto - seriál o světelných modulech pro RC auta

Jak na jednoduché zapojení světel v RC autě

Jak na barvy vodičů

Přehled modelářských silových konektorů

Návod na přeprogramování firmware vysílačky Flysky FS-GT3B/C

Elektronické moduly

Uložit a sdílet
Tyto stránky uložte, sdílejte nebo přidejte do oblíbených
Pridat.eu
RC.305 - stránky věnované RC autům, scale a expedicím. Základna 305. expediční skupiny.
Kalendář
<<  Září  >>
PoÚtStČtSoNe
     1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
 Dnešní den
 Aktualizace
Mé projekty na RC4x4.cz
Archív článků
Návštěvnost
Statistika obsahu
Článků / stránek: 676
Komentářů: 277
Anket: 12
 
© 2009-2018 - Michal Nováček - minot@ur  |  Všechna práva vyhrazena - All rights reserved  |  Obsah (texty, obrázky) - uvedení autoři a zdroje
Pravidla pro používání cookies  |  Kontakt webmaster  |  Generováno systémem phpRS

Smajlíci v návštěvní knize - yvSmiley is copyrighted work of Yuri Volkov