Úprava vysílačky Flysky FS-GT3C pro přeprogramování firmware

Autor: RC.305
Sekce: RC soupravy
Vydáno dne: 02.05.2012


Flysky FS-GT3CZ diskuze na fóru RCtechu již díky prvním odvážlivcům vyplynulo, že i nová vysílačka Flysky FS-GT3C se dá přeprogramovat. Včera prvního máje byl lásky čas :) jsem popadl šroubovák, zapnul páječku a dal se do toho. Byl jsem zvědav, jestli budu moci použít své standardní řešení, protažení programovacího kablíku rukojetí vysílačky a možnost schování jeho konektoru do nohy vysílačky pod víko prostoru pro akumulátor. Dále se též ještě podíváme na vnitřnosti vysílačky a závěrem mám myslím jednu dobrou zprávu.

Úprava vysílačky pro přeprogramování firmware

Noha vysílačky GT3C je malá a na první pohled jsem si říkal, že to asi bude problém. Nejdříve jsem tedy kompletně rozebral tělo vysílačky, abych si prohlédl, jak je uvnitř řešená. Zvláště mne zajímala noha vysílačky, kolik je tam plastu a jak je to vylisované. Po chvíli přemýšlení jsem usoudil, že dostat tam programovací kablík i s konektorem takový problém nakonec nebude. Z desky elektroniky vysílačky jsem odpojil celkem tři konektory s kablíky, čímž jsem si desku uvolnil pro snadnou manipulaci. Zde se podívejte na desku elektroniky s popisem důležitých částí:
Flysky FS-GT3C

Plošky SWIM programovacího rozhraní se nacházejí na desce elektroniky úplně vpravo na kraji a uprostřed. Význam jednotlivých plošek najdete na obrázku - pořadí je úplně stejné jako u GT3B:

Flysky FS-GT3C

K ploškám jsem opatrně připájel čtyři tenčí vodiče, které tvoří vlastní SWIM programovací kablík a zafixoval je pomocí tavného lepidla. Barvy vodičů kablíku nechám na vás, já použil "standard", jak to dělám u svých vysílaček, t. zn. RST - modrý vodič, GND - černý vodič, SWIM - bílý vodič, +5V - červený vodič. Kablík jsem zkroutil:

Flysky FS-GT3C

Následně jsem vzal lámací nožík a provedl v noze několik chirurgicky přesných řezů. Těmi jsem jednak zprůchodnil rukojeť a nohu vysílačky, druhak vytvořil prostor pro schování konektoru programovacího kablíku.

Flysky FS-GT3C

Vysílačku jsem napůl sestavil tak, že jsem k polovině těla s volantem přichytil vrutem horní víko s deskou elektroniky a protáhl SWIM programovací kablík otevřenou rukojetí:

Flysky FS-GT3C

Vzal jsem druhou polovinu těla vysílačky a vysílačku zkompletoval a sešrouboval. Níže na fotografiích vidíte výsledek - vlevo je SWIM programovací kablík vytažený ven, vpravo je pak schovaný v noze vysílačky:
Flysky FS-GT3C
Flysky FS-GT3C
Tak, a je to... máme hotovo!

Možností, jak upravit, nebo spíše připravit vysílačku pro přeprogramování firmware, je více. Já používám stabilně výše popsanou možnost, která se zatím dala aplikovat na všechny dosavadní vysílačky rodiny GT3x. Nikde nic nečouhá, programovací kablík je schovaný, pouze v případě potřeby se povytáhne. Taky netřeba nic rozebírat.
U GT3C jsem ještě uvažoval o možnosti, napájet přímo na tišťák 4-dutinkový konektor s 90° vývody a vypilovat pro něj díru do těla vysílačky. Plošky jsou ale hodně na kraji, konektor by dost čouhal, takže jsem tuto cestu zavrhl. To jen tak na okraj...

Při přeprogramování vysílačky postupujte podle již známého návodu.

Popis dalších detailů vysílačky

Když už jsem měl vysílačku celou rozebranou, nafotil jsem rovnou pro vaší informaci i její vnitřnosti. Některé jsem stručně popsal, kdyby se chtěl někdo ve vysílačce hlouběji vrtat - takhle to máte alespoň trochu usnadněné.

Na následující fotografii se nachází detail mechanismu páčky plynu:

Flysky FS-GT3C
Dále tu máme pohled na potenciometr páčky plynu a vedle detail konektoru volantu - po stranách jsou vidět konce obou vrutů, jimiž je nožka volantu přichycena k tělu vysílačky:
Flysky FS-GT3C
Flysky FS-GT3C

Spínače třetího kanálu CH3, trimu CH3 a D/R jsou umístěny na této destičce. K té je také připojen napájecí kablík z konektoru akumulátoru. Kontakty spínačů a napájení z akumulátoru jsou pak vedeny vícežilovým zkrouceným kablíkem do hlavní desky elektroniky, přičemž (+) akumulátoru je odvedeno krajním oranžovým vodičem a (-) akumulátoru vedlejším žlutým vodičem:

Flysky FS-GT3C
Destička spínačů z druhé strany s popisem, co je co:
Flysky FS-GT3C

Dodávaný LiPo akumulátor 3,7 V / 800 mAh má kontakty s polaritou dle následujícího obrázku. Vedle je zapojení (polarita) kontaktů konektoru v noze vysílačky. Je tam čtveřice kontaktů, sousedící kontakty v páru jsou vzájemně propojené:
Flysky FS-B800
Flysky FS-GT3C

Konektor akumulátoru se nachází v plastovém rámečku a je vyjímatelný:

Flysky FS-GT3C
Vlevo je destička s konektorem sundaná z plastového rámečku, vpravo pak popis zapojení konektoru. Tak nějak proti tradicím :), ale černým vodičem je veden (+), červeným a zeleným (-):
Flysky FS-GT3C
Flysky FS-GT3C
Zapojení konektoru akumulátoru mne osobně zajímá z důvodu možnosti hledání náhrady za originální Flysky akumulátor s relativně malou kapacitou. Náhradních akumulátorů třeba pro mobily jsou mraky, takže šance najít nějaký vhodný s kapacitou kolem 1300-1500 mAh tu je. Pokud by se upicly vymezující nálitky, držíci originální akumulátor, je možné počítat s prostorem cca 68 x 41 x 10 mm pro jiný akumulátor. Důležité samozřejmě je, aby seděl napájecí konektor vysílačky s konektorem akumulátoru.

... a jedna dobrá na závěr

Hned po úpravě vysílačky jsem jí připojil k programátoru, abych vyzkoušel, zda vše funguje, jak má. Při té příležitosti jsem do ST Visual Programmeru nacuc a pak uložil originální firmware, pro všechny případy. Nový open-source firmware jsem ještě nenahrál, protože jsem chtěl vyzkoušet, jak se dodaný originální firmware chová. Zvláště pak, jestli náhodou nebyla odstraněna či naopak přetrvává největší bolístka jejího předchůdce, vysílačky GT3B, a to zmršené exponenciály nebo-li expa.

Napároval jsem přijímač a připojil k němu dvě serva s pákami. Tahal jsem za plyn, kroutil volantem a koukal jsem, jak se serva mrskají. Zkoušel jsem při nastavení exponenciál na +/-50 a +/- 99% jak u plynu, tak i u řízení. No a sláva, expa fungují, jak mají! Tím je snad konečně odstraněn problém, alespoň v případě GT3C, který často odrazoval ty, kteří si chtěli zakoupit starší GT3B a ani netrvali na jejím přeprogramování, jen když budou v pořádku všechny standardní funkce. Tak jen doufejme, že vysílačky GT3C budou v pořádku všechny.

- Fotografie - Michal Nováček -


Tento dokument byl vytištěn ze stránek RC.305 na adrese http://rc.305.cz

© 2009 - Michal Nováček - minot@ur  |  Všechna práva vyhrazena - All rights reserved  |  Obsah - uvedení autoři a zdroje